Klára Míčková

k.mickova@email.cz

Klára Míčková, Klauzury 2017/2018 ZS
Klára Míčková, Klauzury 2017/2018 ZS

Soundscape. Cílem interaktivní videoinstalace je zprostředkovat prostorový audiovizuální zážitek. Krajina je inspirovaná Českým středohořím. S nádechem nadpřirozena je oproštěna od prvků, které by zbytečně odváděly pozornost od zvukové části díla. Proto je prostor holý bez objektů či budov, nebo jakékoli známky lidské existence, což je pohled na město, který se běžně nenaskytne. Díky tomu se ocitáme v čase ještě před člověkem, nebo v čase po člověku (myšleno jako postapokalyptická scenérie) či ještě lépe v bezčasí, do kterého si každý umístí svou vlastní skutečnost. Zvuky, jež se vyskytují ve virtuální krajině, jsou nahrávky skutečných míst v okolí města Ústí nad Labem, se zaměřením na člověkem vystavené technické či industriální, stále znějící objekty. Při pohybu prostorem se člověku slévají zvuky, kterými prochází a mísí se do pomyslné skladby místa. Nahrávky běží ve smyčce, což vede k náhodným kombinacím souběžně znějících zvuků. Pro lepší orientaci jsou v místě významnějších nahrávek osvětlené sloupy kouře. Návštěvník tak může mířit přímo ke zdroji zvuku. U objektů, které vytvářely větší množství rozdílných zvuků (např. Setuza, Teplárna) je sloup kouře umístěn v průniku daných nahrávek. Kouře jsou zvoleny záměrně pro zvýraznění zvuků, jejich přítomnost v prostředí ale i podporuje technicko-průmyslovou náladu místa i většiny nahrávek. Počáteční bod ve hře, kde se návštěvník objevuje je zároveň nejvyšší z krajiny, může se proto s přehledem rozhodnout, kterým směrem se chce vydat. Na vrcholku této hory lze slyšet zpěv ptáků, jde o první zvuk, který divák slyší. Zároveň je to zvuk svým charakterem odlišný od ostatních technických zvuků a proto působí na člověka harmonicky. V této idylické chvíli si člověk může v klidu rozmyslet, kam se dál vydá. A vždy se sem může vrátit. Díky interaktivitě díla, je každá cesta jedinečná a návštěvník sám může určit, jak dlouho bude tu kterou skladbu poslouchat, kam se vydá dál, jak rychle, či zda se rovnou vrhne přes okraj dolů. Ovládacím prvkem je klávesnice s vyznačenými tlačítky pro pohyb do čtyř stran a myš pro možnost rozhlédnout se až o 360°. Čas strávený v prostoru je omezený pouze na tak dlouho, jak si každý návštěvník sám zvolí.

► 6 Photos

 

 

Stáže:

2017/2018 Fakulta umění a designu UJEP – ateliér Time-Based Media, Ústí nad Labem, letní semestr (studijní stáž)