Simona Patelisová

s.patelisova@seznam.cz

simona-patelisova

Nepopiratelná podobnost sourozenců, vzájemné ovlivňování, snaha o kopírování a převtělování se jedna do druhé, ale i sentiment společného vyrůstání mě inspiroval ke třem výstupům, do kterých jsem zapojila i svoji sestru Helenu. Jakožto mladší dítě jsem vždy chtěla být jako ona. Byla mi vzorem, a proto jsem se i teď, jako tenkrát, do ní lehce stylizovala. Práci jsem postavila na tezi, že jsme se celý život se sestrou vzájemně ovlivňovaly, a tak i jedna podle druhé kultivovaly všechny naše projevy osobnosti: vzhled, mimiku, hlas i jeho jistý způsob intonace či dikce a rukopis. Zinscenovala jsem tři situace, díky kterým může divák sám porovnat naši vzájemnou podobu či případné odlišnosti. Vzniklo tak video zaměřené na naše vizuální detaily s jistým napětím, dále pak zvuková nahrávka se čtením z oblíbené knihy v dětství – dva samostatné hlasy jsou pak porovnávány překrytím přes sebe – a nakonec jsem se zaměřila i na naše písmo v krátké vzájemné korespondenci.

Simona Patelisová, Klauzury II 2017/2018 LS (společně s Alexandrou Naušovou)
Simona Patelisová, Klauzury II 2017/2018 LS (společně s Alexandrou Naušovou)

Monument Ústí nad Labem. Projekt vznikl pro plánovanou výstavu Fakulty umění a designu Mo(nu)mentální topografie jako objekt do veřejného prostoru. Inspirovaly jsme se logem Strategie rozvoje města Ústí nad Labem 2015-2020, které v médiích a na sociálních sítích zvedlo vlnu pobouření. Převzaly jsme původní návrh Radka Fetterse a snažily se co nejvěrněji dodržet jeho vizuál při přenášení do 3D modelu. Ten chceme dále realizovat v nadživotní velikosti s konceptem instalovat ho do veřejného prostoru města Ústí nad Labem. Celý projekt je inspirován zhmotnělými nápisy logotypů nacházejících se například v Amsterdamu, Trnavě nebo Portu. Objekty se staly atrakcí jednak pro návštěvníky, ale i pro místní obyvatele. Turisté si s monumenty pořizují fotografie, které sdílí na sociálních sítích, aby se svým známým pochlubili, na jakém místě se zrovna nachází. Projekt „Monument Ústí nad Labem“ prolíná několik rovin. V kritické rovině jde hlavně o nadsázku: monumentalizací objektu chceme poukázat na absurdní grafiku, bizarní design a celkově nekoncepční řešení autora. Proto také chceme s určitou mírou vtipu zpracovat objekt, ve kterém dáme tomuto logu novou a diametrálně odlišnou funkci. V průběhu přípravy vizualizace jsme si uvědomily, že námi navržený 3D model svými charakteristickými rysy skutečně zapadá do specifické a jedinečné atmosféry města Ústí nad Labem. Vznikající site-specific objekt je pro nás reakcí na stav, ve kterém se nachází nejen identita loga, ale i města. V projektu se počítá i s možnou participací vedení města Ústí nad Labem, kterému budeme posléze adresovat dopis, v němž se snažíme vzbudit otevřenou diskuzi a také získat povolení k instalaci objektu do veřejného prostoru.

► 5 Photos

 
Simona Patelisová, Klauzury I 2017/2018 LS (společně s Alexandrou Naušovou)
Simona Patelisová, Klauzury I 2017/2018 LS (společně s Alexandrou Naušovou)

Dva jasné a srozumitelné předměty na jednom místě (cukr a lžíci) jsme zvolily k performance koncipovanou pro Dům umění Ústí nad Labem k výstavě Crystallized v rámci fakultního projektu Mo(nu)mentální topografie na podzim roku 2018. Performance spočívá v zahřívání krystalů cukru na dvou kahanech a lžících zároveň. Karamel následně naléváme na jedno vymezené místo – podstavec mezi námi – v různých intervalech po dobu trvání výstavy. Výsledkem je pak tedy průběžně progresivní a zároveň nahodilý objekt – pozůstatek po naší „marnotratné a otrocké“ práci. Cesta k cíli vede i jednoduššími způsoby, my jsme si ale vybraly tento, který pro nás zobrazuje beznaděj a nostalgii jistého zmaru reprezentující jasně dané procesy nacházející se v dnešní i minulé době. Cílem performance je „dekrystalizovat“ (houževnatou, dlouho trvající a složitou prací, u které je potřeba být velmi trpělivými). V obecnější rovině chápeme projekt jako komentář, nejen k historickým událostem, ale také jako asociaci k aktuálnímu společenskému a politickému dění i vývoji. V rámci konkrétnějšího výkladu vstupuje do projektu samozřejmě mnohem více dílčích témat, jako např. téma drogy (opět ve spojení s pocitem marnosti), téma potraviny – cukru, který vždy v krizových obdobích představoval velkou vzácnost a na lokální úrovni se dotýkáme také bývalého prosperujícího cukrovaru v Ústí nad Labem, který rovněž může symbolizovat zmar a zánik.

► 5 Photos