Dream Team
Virtuální výstava v prostoru Armaturka
zahájení: 29. 4. 2020

Virtuální výstava absolventů a absolventek Fakulty umění a designu
Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Úvodní slovo děkana fakulty Pavla Mrkuse a kurátorů Anny Vartecké a Jaroslava Polaneckého

Výstava prací respektovaných absolventů FUD UJEP byla původně koncipována jako  obvyklá výstava v galerijním prostoru Armaturka v Ústí nad Labem. Během příprav výstavy se však okolnosti ve společnosti v důsledku světové epidemie dramaticky změnily. Galerie byly uzavřeny, hromadné a kulturní akce byly do odvolání zrušeny.

Vzhledem k současné situaci se děkan fakulty doc. Mgr. A. Pavel Mrkus a kurátoři výstavy Mgr. Anna Vartecká, Ph.D a PhDr. Jaroslav Polanecký, Ph.D společně rozhodli, že se výstava DREAM TEAM uskuteční v plánovaném termínu, ovšem v online podobě v prostoru virtuální Armaturky.

Díky tomuto progresivnímu formátu bylo možné výstavu rozšířit o větší počet vystavovaných exponátů a v neposlední řadě vyzkoušet nové alternativní formy výstavní prezentace.

Za více než 25 let existence Fakulty umění a designu v Ústí nad Labem na ní absolvovaly desítky osobností. Absolventi fakulty úspěšně působí na poli vizuálního umění a designu v ČR a zahraničí. Především jim je tato výstava věnována. Řada z nich v průběhu studia a po jeho ukončení získala významná tuzemská a mezinárodní ocenění v rámci prestižních soutěží a přehlídek jako je Národní cena za studentský design, Czech Grand Design, Designblok, Red Dot, Stanislav Libenský Award, Sanssouci Junior Glass Match. V sekci volného umění se objevují finalisté i laureáti prestižní Ceny EXIT/ soutěže českých a slovenských studentů vysokých uměleckých škol, umělci ocenění na videomappingovém festivalu Maska, Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Jihlava, Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, London Short Film Festival.

Výstava nazvaná DREAM TEAM představuje reprezentativní výběr děl úspěšných absolventů všech ateliérů, zároveň je však zákonitě omezena nutností výběru autorů. V rámci této prezentace nelze vystavit ani ve virtuální podobě všechny skutečně respektované umělce a designéry, kteří absolvovali bakalářské nebo magisterské studium. Zároveň je zde třeba zdůraznit slovo absolvovali, neboť členy DREAM TEAMu jsou pouze absolventi FUD a nikoliv ti, kdo na FUD studovali a následně studium zakončili na jiné škole. Na druhé straně jsou zastoupeni i absolventi magisterského a doktorského studia na FUD, kteří předtím studovali jinde.

Expozice je rozdělena na dva prostory virtuální Armaturky, které představují samostatné sekce. Jedna je věnována volnému umění (kurátorka Anna Vartecká) a druhá designu (kurátor Jaroslav Polanecký). Autoři expozice jsou si vědomi skutečnosti, že mezi sférami umění a designu je velmi rozvolněná hranice s četnými přeshraničními výboji a přesahy, které vědomě nebo intuitivně ignorují rozdělení na obory tvůrčí činnosti a specifická vymezení vysokoškolských kateder a ateliérů. Zároveň je třeba respektovat široké spektrum kreativní tvorby, jejímiž pomyslnými výspami jsou volné vizuální umění stejně jako grafický a produktový design.

Kurátoři výstavy při výběru vystavujících intenzivně spolupracovali s vedoucími ateliérů a konečná kolekce prezentovaných děl je výsledkem jejich společného dialogu a úsilí. Bez aktivní spolupráce s oslovenými absolventy by výstava DREAM TEAM nemohla vzniknout. O to více si autoři virtuální expozice cení jejich vstřícnosti v náročné situaci, kterou si v době příprav výstavy nechtěl představit ani milovník katastrofických scénářů.

V neposlední řadě je třeba vyzdvihnout flexibilitu a nasazení všech, kdo se ochotně a rychle připojili ke kurátorům a architektovi výstavy v okamžiku rozhodnutí, že výstava bude realizována ve virtuálním formátu. Je příznačné, že jde o studenty, absolventy a zaměstnance FUD. Bez nich by DREAM TEAM nebyl úplný.

Kurátoři výstavy: Anna Vartecká, Jaroslav Polanecký
Architekt výstavy: Jiří Bartoš
3D modelace: Tereza Matyášková
Implementace webového rozhraní: Aleš Loziak, Pavel Matoušek
Konzultace virtuálního prostředí: Klára Míčková
Grafický design: Michal Max Mráz
Hudba: mʊdʌki

Komentovaná prohlídka sekce Umění s kurátorkou Annou Varteckou

Komentovaná prohlídka sekce Design s kurátorem Jaroslavem Polaneckým

Umění

Design

Navigace

Vyberte kliknutím konkrétní galerii a vyčkejte až se model načte. •   Výstavu si můžete prohlédnout v režimu autopilot jako pasivní diváci. • Pro vlastní přesun mezi díly použijte lištu anotací v dolní části okna modelu. •  Prohlídku doporučujeme sledovat v režimu full-screen. •  Šipkami klávesnice přizoomujete na libovolné dílo či místo můžete se také pohybovat bez omezení, tažením myší měníte směr pohledu. • Na mobilu funguje navigace potom obvyklými gesty. • Kliknutím na očíslované anotace poté vždy získáte info o díle a jeho autorovi, je také možné prokliknout do webového katalogu pro kompletní CV a portfolio.

Anna Vartecká / kurátorka

Vizuální kultura není pouze způsobem, jímž přihlížíme tomu, co se děje, ale něčím, čím se aktivně podílíme na změně. Nicholas Mirzoeff, Jak vidět svět (2015).

Výstava DREAM TEAM je zameraná na prezentáciu úspešných a rešpektovaných absolventov FUD UJEP v Ústí nad Labem, ktorí sa po opustení školy presadili vo svojom obore, dosiahli úspechy a kontinuálne sa pohybujú na domácej, ale i zahraničnej kultúrnej scéne, či už v rámci dizajnérskej alebo umeleckej platformy. Hoci na tejto škole pedagogicky pôsobím 20 rokov, umelecká časť výstavy sa mi s takto nastaveným kľúčom výberu nekoncipovala vôbec jednoducho. Aspekty hodnotenia, bilancovania či oceňovania aktivít v umeleckej prevádzke nepodliehajú tak pevne definovateľným nárokom, ako tomu je v užitých formách ľudskej tvorby.

Navyše aktívne a kvalitné uplatnenie v oblasti súčasnej voľnej umeleckej tvorby je v mnohých rovinách v principiálnej opozícii so spoločenskou prestížou či mainstreamovým zaradením. Preto sme sa pokúšali pri výbere zohľadniť hneď niekoľko faktorov, ktoré by pomohli nájsť v tomto pnutí aspoň trochu objektívny konsenzus, pričom však v žiadnom prípade nerezignujeme na kvalitu tvorby. Predovšetkým to ale boli preferencie samotných vedúcich ateliérov, ktorí vidia trajektórie svojich úspešných študentov v komplexnejšej a osobne angažovanejšej rovine. Snažili sme sa prihliadať i k exaktným, v procese posudzovania uchopiteľnejším výsledkom, akými sú ocenenia na súťažiach, účasť v rôznych odborných komisiách, publikované výstupy a samozrejme výstavné počiny v relevantných domácich i zahraničných galériách a výstavných inštitúciách. Objavujú sa tu finalisti i laureáti Ceny EXIT/ soutěže českých a slovenských studentů vysokých uměleckých škol, umelci ocenení na videomappingovom festivale Maska, na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Jihlava, Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, London Short Film Festivalu. Niektorí sú úspešnými pedagógmi na prestížnych umeleckých školách ako je napríklad FAMU, vedú významné umelecké periodiká a festivaly akými sú nepochybne časopis a pražský umelecký festival Fotograf. Ale objavujú sa tu i umelci a umelkyne, ktorých tvorba sa pravidelne objavuje na domácich a zahraničných prehliadkach a výstavných projektoch, a i keď ich tvorba nebola zatiaľ ovenčená väčším ocenením, predstavujú už rešpektované osobnosti domácej umeleckej scény.

Hoci sme pri koncepcii virtuálnej prehliadky vychádzali zo snahy vytvoriť svojbytný model reálnej výstavy, neuplatňujeme žiaden spoločný tematický koncept. Našou ambíciou bolo prezentovať každého absolventa a absolventku prostredníctvom diela, ktoré dostatočne vystihuje dominantný aspekt autorského profilu, akúsi signifikantnú dreň jeho alebo jej umeleckého prejavu. Žiaľ obmedzenia virtuálneho prostredia sú prekvapivo veľké, nie je možné optimálne prezentovať priestorové inštalácie, interaktívne projekty ani videoprojekcie. Bezprostredný zážitok v galérii, ktorý vizuálne umenie obohacuje o ďalšie nadhodnoty, akými sú pach a svetlo galérie, jej akustika, interakcia telesného i emočného zažívania diváka s týmito neprenosnými reáliami, na to všetko sme museli do veľkej miery rezignovať. Objavili sme ale na druhú stranu výhody virtuálnej výstavy, jej formát môže žiť v dynamicky sa vyvíjajúcom tvare, je ľahko šíriteľný a do budúcna môže našej fakulte poskytovať jednu z optimálnych ciest, ako  prezentovať svoje tvorivé zázemie a smerovanie.

I keď sa pôvodne výber v tejto časti výstavy mal týkať len ateliérov voľných umeleckých foriem (ateliéry Fotografie, Fine-Art Photography, Interaktivních médií, Digitálních médií, Time-Based Media, Performance) objavujú sa tu i absolventi ateliérov užitých umení. Tieto priesaky sú dôkazom síce tekutých ale zároveň vedome a zodpovedne volených hraníc medzi jazykom dizajnu a umenia. Jediným podprahovým leitmotívom tejto časti výstavy sa pre nás stala kľúčová otázka súčasnej vizuálnej kultúry, ktorú uvádza v názve svojej vynikajúcej knihy Nicholas Mirzoeff: Ako vidieť svet? Tvorba týchto umelcov a umelkýň je do značnej miery poháňaná snahou vidieť svet aktívne. To je, myslím,  v čase keď čelíme novodobej pandémii prinášajúcej zrejme stále netušený rozsah globálnych zmien, dobrý predpoklad, ako zlepšiť našu schopnosť vizuálnej imaginácie. Prostredníctvom vizuálneho myslenia a imaginácie celkom určite môžeme tvoriť svety, v ktorých žijeme a ktoré chceme meniť.

Zobrazit celý text

Jaroslav Johan Polanecký / kurátor

Slovo design má Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem (dříve Fakulta užitého umění a designu) ve svém názvu od roku 2000, kdy nahradila Institut výtvarné kultury (IVK) založený v roce 1993. Vzdělávání v oblasti designu probíhalo už v rámci IVK od počátku, nejprve v ateliérech zaměřených na sklo a keramiku. Později na dalších specializovaných pracovištích zaměřených na grafický a produktový design, design textilu a design interiéru.

Fakulta umění a designu (dále FUD) uspořádala řadu reprezentativních výstav, v jejichž rámci byla představena designérská tvorba studentů a pedagogů. Za všechny jmenujme alespoň výstavy Univerzita Předlice v roce 2012 a Mo(nu)mentání topografie v roce 2018. Vždy však šlo o tematicky pojaté projekty zaměřené především na aktuální stav tvorby a momentální potenciál autorů spjatých s FUD.  Nikdy nešlo o retrospektivní přehlídky úspěchů, kterých studenti, absolventi a zaměstnanci působící v oblasti designu a grafického designu dobyli na národní a mezinárodní úrovni úctyhodný počet. Řadu přehlídek současného designu, včetně soutěžních, FUD podporovala, podílela se na jejich organizaci nebo je přímo iniciovala.

Výstava DREAM TEAM byla od počátku koncipována jako setkání úspěšných umělců a designérů, kteří na FUD absolvovali (nikoliv dočasně studovali) alespoň jeden ze tří stupňů studia (bakalářské, magisterské, doktorské). V designérském prostředí jsou měřítka úspěchu velmi různorodá. Může jít o nejrůznější ocenění získaná v oboru v rámci soutěží, přehlídek a studentských či profesionálních cen, kvalitní autorský resp. podnikatelský koncept obohacující nabídku prakticky čehokoliv, prosperující řemeslnou dílnu, a stejně tak o kolektivní tvůrčí zapojení pod studiovou značkou, nebo do značné míry anonymní designérské působení ve firmě s obrovským dopadem na masovou výrobu sériově vyráběných produktů.

Takto koncipovaná výstava vyžaduje specifický přístup jejího kurátora. Namísto prostoru pro realizaci promyšlených ideových konceptů zde bylo jasné a pragmatické zadání: vystavit na jednom místě výsledky práce respektovaných osobností působících v odlišných odvětvích širokého řečiště designu všeho druhu, s četnými přesahy do oblasti například reklamní a aplikované fotografie nebo řemeslné výroby. Sjednocujícími kritérii jsou v tomto případě příslušnost k FUD a nezpochybnitelná kvalita vystavených děl. Výběr vystavujících byl proto intenzivně konzultován s vedoucími ateliérů, na kterých absolvovali. Nutno říci, že kurátorův předběžný výběr autorů se ve většině případů shodoval s volbou jejich bývalých pedagogů.

Rozsah výstavy DREAM TEAM byl zákonitě omezen technickými možnostmi. Nejprve šlo o limity prostoru ústecké Armaturky, kde nebylo možné vystavit v designové sekci více než 20 autorů s omezeným počtem dostupných exponátů. Vzhledem k tomu, že v průběhu příprav výstavy došlo k významné změně společenské situace v důsledku světové epidemie, rozhodl se přípravný tým realizovat online přehlídku v prostředí virtuální Armaturky. Díky tomu bylo možno „naistalovat“ do výstavy více děl než by umožňovala fyzická expozice. Ani virtuální galerie však není nafukovací. Každopádně jde o výběr, jakkoliv pečlivě zvažovaný. Úspěšných absolventů FUD je na poli designu mnohem více než ukazuje tato výstava.

Děkuji všem vystavujícím za vstřícnost a spolupráci v nesnadných a nejistých poměrech uplynulých měsíců, kdy se situace měnila z týdne na týden, někdy ze dne na den. Nesmírně si vážím činnosti všech, kdo se obětavě podíleli na realizaci výstavy v její původně neplánované virtuální podobě. Pro mě jako kurátora jde o zcela novou zkušenost. Doufám, že výsledky naší společné práce budou přijaty s pochopením a zároveň budou zásadním důkazem vitality nejen FUD, ale celé designérské komunity.

Zobrazit celý text