Čelem k umění a designu #1 / Martin Ožvold

Martin Ožvold nás seznámí se svým portfoliem prací v různorodém intermediálním kontextu. Nastíní obecné charakteristiky hudby, hluku, kompozičního myšlení a způsoby, jak se otiskují a vzájemně prolínají v jeho práci, pomocí uvedení dvou hlavních kategorií zvukové tvorby (lineární a interaktivní).
Cyklus hostujících přednášek je organizován v rámci povinně volitelného studijního předmětu KDT/844 Prezentace uměleckého díla I., KVK/FU045 Grafický design ve veřejném prostoru I a KDT/FU075 Dějiny a teorie grafického designu III.
Medailon
Martin je jedním ze spoluzakladatelů platformy ZVUK, pražského a spolu držitelem ceny Vinyla 2019 za hudební počin roku. Na pražské FAMU vyučuje zvukové umění v kontextu multimediální tvorby. Jeho vědeckým zájmem a výzkumem jsou kulturní dějiny zvukového designu a elektroakustické zvukové produkce, dějiny elektronické hudby a v neposlední řadě metodika výuky audio produkce a popularizace audio kultury.
Martinova tvorba zahrnuje hudbu, zvukový design pro filmy, zvukové instalace, rozhlas a podcasty. Je držitelem Ph.D. v oboru skladba na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Studoval elektroakustickou kompozici u profesorů Jontyho Harrisona a Scotta Wilsona na Birminghamské univerzitě (MA), zvukové umění na Middlesexské univerzitě v Londýně (BA Hons), zvukové inženýrství na SAE Institute v Londýně (DipHE) a absolvoval roční postgraduální výzkumnou stáž v Institutu Sonologie na Royal College of Arts v Haagu.
Byl zvukovým designérem podcastu Matematika zločinu (nejlepší zvukový dokument, Prix Bohemia Radio 2020) Brit Jensen a Magdaleny Sodomkové. Spolupracuje s Českým rozhlasem, londýnským rádiem Resonance FM a rozhlasovou stanicí BBC.
V letech 2020–2022 pracoval jako zvukový dramaturg a designér pro Bionaut Films, českou produkční společnost oceněnou cenou Emmy. Pro tuto společnost vytvořil zvukový design audio seriálu Anatomie strachu, který byl v roce 2021 oceněn Prix Bohemia Radio jako nejlepší dokument a nominován na nejlepší zvukový design audioknihy roku, nebo podcast Terapie sdílením – průvodce moderními vztahy z roku 2021 (nominovaný na cenu za nejlepší zvukový design audioknihy roku 2021) a celovečerní film Běžec („Bėgikė“, nominovaný na cenu za nejlepší zvukový design litevských filmových cen 2021) litevského režiséra Andriuse Blaževičiuse z roku 2021.
Úzce spolupracuje s dánskou rozhlasovou dokumentaristkou Brit Jensen. Jejich spolupráce byla nominována na mnoha mezinárodních zvukových festivalech, mj. Third Coast International Audio Festival Chicago, Prix Marulic nebo Prix Europe.
Mezi jeho nejvýznamnější a nejuznávanější umělecké počiny patří hudba a zvukový design ke hře Holly Roth pro Slovenské národní divadlo, spolupráce s Birmingham Ensemble for Electroacoustic Research a zvukový koncept, hudba a scénář k filmu The Sound Is Innocent, který režírovala jeho manželka Johana Ožvold.
Jeho hudba se objevila mimo jiné na Oscara nominovaném dokumentu Kláry Tasovské Ještě nejsem tím, kým chci být.