Čelem k umění a designu #1 / Martin Ožvold

9. 10. 16:30, aula 537 Martin Ožvold: Zvuk v umění: Narušování ontologických hranic zvuku, hudby, času a prostoru
Zveme vás na první přednášku z cyklu Čelem k umění a designu v zimním semestru 2025/2026. Přednáška se bude výjimečně konat ve čtvrtek.


Martin Ožvold nás seznámí se svým portfoliem prací v různorodém intermediálním kontextu. Nastíní obecné charakteristiky hudby, hluku, kompozičního myšlení a způsoby, jak se otiskují a vzájemně prolínají v jeho práci, pomocí uvedení dvou hlavních kategorií zvukové tvorby (lineární a interaktivní).
Ve druhé části přednášky se zaměří na analýzu dvou konkrétních děl, vybrané koncepty zvukového umění a designového myšlení. Pokusí se propojit hlavní atributy zvuku, prostoru a mediálního umění a představí vlastní interpretaci estetických východisek zvukového umění jako součást mediálního umění.
V závěru se přesune k syntéze představených myšlenek a definuji východiska konceptuálního zvukového designu. Nabídne koncept sonického myšlení jako extenzi vizuálního myšlení a zamyslí se nad důsledky marginalizace funkce zvuku a absencí auditivní kultury v širokém uměleckém kontextu.


Cyklus hostujících přednášek je organizován v rámci povinně volitelného studijního předmětu KDT/844 Prezentace uměleckého díla I., KVK/FU045 Grafický design ve veřejném prostoru I a KDT/FU075 Dějiny a teorie grafického designu III.
V zimním semestru akademického roku 2025/2026 budou přednášky až na vyznačené výjimky probíhat prezenčně každou středu od 16.30 hodin na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem v aule číslo 537. Přednášky probíhají od 9. 10. do 10. 12. 2025.
 
Grafika: Adéla Bierbaumer a Jakub Klimeš
 

Medailon

Martin je jedním ze spoluzakladatelů platformy ZVUK, pražského a spolu držitelem ceny Vinyla 2019 za hudební počin roku. Na pražské FAMU vyučuje zvukové umění v kontextu multimediální tvorby. Jeho vědeckým zájmem a výzkumem jsou kulturní dějiny zvukového designu a elektroakustické zvukové produkce, dějiny elektronické hudby a v neposlední řadě metodika výuky audio produkce a popularizace audio kultury.

Martinova tvorba zahrnuje hudbu, zvukový design pro filmy, zvukové instalace, rozhlas a podcasty. Je držitelem Ph.D. v oboru skladba na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Studoval elektroakustickou kompozici u profesorů Jontyho Harrisona a Scotta Wilsona na Birminghamské univerzitě (MA), zvukové umění na Middlesexské univerzitě v Londýně (BA Hons), zvukové inženýrství na SAE Institute v Londýně (DipHE) a absolvoval roční postgraduální výzkumnou stáž v Institutu Sonologie na Royal College of Arts v Haagu.

Byl zvukovým designérem podcastu Matematika zločinu (nejlepší zvukový dokument, Prix Bohemia Radio 2020) Brit Jensen a Magdaleny Sodomkové. Spolupracuje s Českým rozhlasem, londýnským rádiem Resonance FM a rozhlasovou stanicí BBC.

V letech 2020–2022 pracoval jako zvukový dramaturg a designér pro Bionaut Films, českou produkční společnost oceněnou cenou Emmy. Pro tuto společnost vytvořil zvukový design audio seriálu Anatomie strachu, který byl v roce 2021 oceněn Prix Bohemia Radio jako nejlepší dokument a nominován na nejlepší zvukový design audioknihy roku, nebo podcast Terapie sdílením – průvodce moderními vztahy z roku 2021 (nominovaný na cenu za nejlepší zvukový design audioknihy roku 2021) a celovečerní film Běžec („Bėgikė“, nominovaný na cenu za nejlepší zvukový design litevských filmových cen 2021) litevského režiséra Andriuse Blaževičiuse z roku 2021.

Úzce spolupracuje s dánskou rozhlasovou dokumentaristkou Brit Jensen. Jejich spolupráce byla nominována na mnoha mezinárodních zvukových festivalech, mj. Third Coast International Audio Festival Chicago, Prix Marulic nebo Prix Europe. 

Mezi jeho nejvýznamnější a nejuznávanější umělecké počiny patří hudba a zvukový design ke hře Holly Roth pro Slovenské národní divadlo, spolupráce s Birmingham Ensemble for Electroacoustic Research a zvukový koncept, hudba a scénář k filmu The Sound Is Innocent, který režírovala jeho manželka Johana Ožvold.

Jeho hudba se objevila mimo jiné na Oscara nominovaném dokumentu Kláry Tasovské Ještě nejsem tím, kým chci být.