Vyjádření děkanky Fakulty umění a designu UJEP k otevřenému dopisu studenstva FUD UJEP
Vyjádření děkanky Fakulty umění a designu UJEP k otevřenému dopisu studenstva FUD UJEP zaslanému panu rektorovi UJEP, doc. RNDr. Jaroslavu Koutskému, Ph.D., ve věci umístění sochy Viktora Ullmanna před budovou fakulty, datováno k 19. 3. 2024
Dne 19. 3. obdržel pan rektor UJEP otevřený dopis od studenstva FUD UJEP, který vyjadřuje nespokojenost s komunikací Fakulty umění a designu o umístění Památníku Viktora Ullmanna před budovou fakulty a dále se samotným umístěním památníku, jehož autorem je Jiří Černický. Studenstvo zdůrazňuje, že předmětem nespokojenosti není vznik památníku jako takového a uctění památky skladatele, ale právě komunikace kolem vzniku a instalace díla a jeho autorství.
Vedení Fakulty umění a designu si velice cení zájmu studenstva o veřejný prostor před budovou fakulty a je otevřeno další komunikaci. Jak dopis uvádí, dané dílo bylo prezentováno na výstavě Gardening of Soul: In Five Chapters. Ta probíhala od 7. 12 2023 do 9. 4. 2024 v Domě umění Ústí nad Labem. Zároveň bylo dílo představeno v rámci akce Plody Gardeningu, tedy postupné prezentace všech šesti děl, která v rámci projektu vznikla a jejichž cílem je kultivovat veřejný prostor. Kromě Památníku Viktora Ullmanna realizoval Jiří Philippe Janda a Václav Mach (studenti FUD) dílo Šíření umístěné před budovou Domu umění Ústí nad Labem, Jiří Kovanda a Ivana Lovětínská dílo Skryté rostliny pro Dobrovolnické centrum Ústí nad Labem a Robert Vlasák dílo s názvem Membrána pro Člověka v tísni o.p.s. Umístění těchto čtyř děl je plánováno v rámci Ústí nad Labem. Kromě toho vznikla dvě díla mimo Ústí nad Labem. Jiří Bartoš a Jan C. Löbl realizovali objekt Dům pro Domov Velké Březno, který se stará o lidi s Alzheimerovou nemocí, a Zdena Kolečková Mosteckou archu pro Základní uměleckou školu Most.
Celá série děl je uvedena na stránkách projektu Gardening of Soul: In Five Chapters (https://gardeningofsoul.com/cz) a byla prezentována na výše uvedené stejnojmenné výstavě v Domě umění. Umístění jednotlivých děl bylo diskutováno se subjekty, pro které byla díla vytvořena. Na tematickém zaměření projektů se navíc adresáti přímo podíleli. Ve všech případech se jedná o díla, která v konceptuální rovině akcentují historická či sociální specifika místa instalace.
Zároveň vedení fakulty zdůrazňuje, že se jedná o díla dočasná. I v případě Památníku Viktora Ullmanna se předpokládá, že veřejný prostor před fakultou by měl mít charakter dynamicky se proměňujícího prostředí, které spoluutváří univerzita jako celek. A ne jinak tomu bylo zamýšleno také s dílem Jaroslava Sieratovského, které bylo deinstalováno. V případě Památníku Viktora Ullmanna se předpokládá umístění před budovou FUD po dobu udržitelnosti výsledků projektu.
Fakulta umění a designu informovala veřejnost o umístění Památníku Viktora Ullmanna, významného prvorepublikového skladatele, jak v rámci výstavy, tak v rámci reportů na sociálních sítích a webu s týdenním předstihem, a dále oficiálně projednala dané umístění s kompetentními osobami univerzity. Díky tomu tak vedení fakulty nemůže zcela souhlasit s tvrzením, že by jednalo netransparentně.
Na základě informací z otevřeného dopisu panu rektorovi UJEP, které je nutné brát jako důležitou reflexi, se vedení fakulty do budoucna pokusí zaměřit na zvýšení informovanosti studenstva, aby tak byla možná včasná diskuze v rámci obdobných témat. Zároveň ale také vedení fakulty apeluje na studentstvo. Fakulta se snaží nejen prezentovat jako otevřená instituce, ale snaží se jí také být, a studenti a studentky mohou otevřeně hovořit s vedením fakulty o všech aktivitách. Vedení fakulty se dovoluje ohradit proti tvrzení, že uplatňuje mocenskou strategii a ujišťuje studenty, studentky, respektive studenstvo, že je diskuzi otevřeno. Pokud komunikace ze strany fakulty nebyla dostatečně včasná a srozumitelná, pokusí se ji do budoucna zlepšit. Zároveň v dané věci prosí studenstvo, aby se zástupci obraceli nejprve na vedení, čímž bude příležitost případná nedorozumění prodiskutovat. Otevřený dopis je relevantní forma komunikace, avšak měla by jí předcházet snaha o diskuzi.
Odhalení díla je plánováno na dnešní pravé poledne (20. 3.), přičemž je součástí vernisážového dne v rámci Festivalu Design Ústí a předchází hlavní vernisáži výstavy Projekt: Sever v Domě umění. V rámci dne je plánován bohatý program. To by nám ale nemělo zabránit diskutovat nad aktuálními tématy. Proto nabízíme setkání ve 12:45, kdy bychom se po vernisáži ve studentské Galerii Rampa přesunuli do auly 537 a otevřeně o věci debatovali.
Tuto debatu si při této příležitosti dovolujeme otevřít reakcí na předložené otázky ke konci otevřeného dopisu:
Proč nebylo vypsáno například výběrové řízení alespoň na jeden z objektů ve veřejném prostoru a nemohl být takto případně nabídnut i prostor pro studenstvo dostat zajímavou a atraktivní zakázku?
Díla byla diskutována se subjekty, které spravují prostor umístění. Toto se následně propsalo do celé kurátorské koncepce instalace šesti dočasně umístěných děl ve veřejném prostoru. Kurátorem celého záměru je Michal Koleček. Fakticky se jedná o výstavu děl, nikoli o trvalé umístění děl. Jedno ze šesti realizovaných děl – objekt s názvem Šíření, který plní komunitní funkci a jeho součástí je zároveň grill, navrhli studenti Fakulty umění a designu Jiří Philippe Janda a Václav Mach.
Proč nebylo rozhodnutí umístit dílo Jiřího Černického před fakultu komunikováno dříve a transparentně?
Domnívali jsme se, že sérii Plody Gardeningu komunikujeme transparentně. Nyní, vzhledem k reakci části studentstva FUD, přiznáváme pochybení, neboť jsme zřejmě nedokázali reflektovat situaci dostatečně průchozími kanály (například zápis z kolegia děkanky z minulého měsíce).
Z jakých zdrojů bylo financováno dílo Jiřího Černického?
Veškeré výstupy projektu Gardening of Soul: In Five Chapters jsou financovány prostřednictvím dotace z Fondů EHP/Norska 2014–2021. Tato informace je běžně dostupná jak na sociálních sítích, tak webu fakulty, Domu umění i projektovém webu https://gardeningofsoul.com/cz.
Přijďte prosíme diskutovat dále.
V Ústí nad Labem dne 20. 3. 2024
vedení Fakulty umění a designu UJEP zastoupené děkankou