Výstava 2 0 1 9 8: Zpřítomnění

2 0 1 9 8: Zpřítomnění / 2 0 1 9 8: Presence

Vystavující / Artists:
Martin Zetová, Jan Krtička

Lidická sbírka umění / Lidice Art Collection
14. 11. 2025 – 15. 2. 2026

Kurátorka / Curator: Adéla Machová

Lidická galerie
Tokajická 152, 273 54 Lidice
Otevírací doba: 9:00 – 17:00

Srdečně zveme na vernisáž výstavy 2 0 1 9 8: Zpřítomnění v galerijním prostoru ArtLab Lidické galerie, která se uskuteční ve čtvrtek 13. 11. 2025 od 17 hodin s hudebním doprovodem Poliny Khatsenky. Vlastníte-li malé přenosné rádio, vezměte si jej prosím s sebou.

FB event

Výstava 2 0 1 9 8: Zpřítomnění (vystavující Martin Zetová a Jan Krtička) se tematicky věnuje momentům individuálního zaznamenávání prožitých událostí a zpětného vzpomínání si na ně. I přes naše soustředěné rozpomínání se příběh po čase vyjevuje útržkovitě. Lidská zkušenost se průběžně vrství, překrývá. Každá nová spojitost je ihned vázána do dalších souvislostí nebo přepisována v paměti. Fragmenty individuálních vzpomínek jsou dotvářeny aktuálně přístupnými odkazy, kódy a různými druhy textových nebo audiovizuálních záznamů.

V archivu Lidické sbírky Jana Krtičku zaujal a inspiroval videozáznam performance Martina Zetové Easy Marchers (Bezstarostní chodci, 1998), s podtitulem Česká sbírka 20. století, průvod Prahou v den presidentských voleb až ke vchodu do Španělského sálu (20. 1. 1998). Zvuková interaktivní instalace Jana Krtičky Moc si z toho nepamatuji… (2025) rozšiřuje původní akci Easy Marchers o subjektivní a proměnlivou paměťovou stopu. Autor zde pracuje s principem tzv. „lovu v éteru“ – divák je vyzván, aby ladil jednotlivé rádiové frekvence a tím aktivně vstupoval do procesu kolektivního vzpomínání.

Tvorba Martina Zetové se pohybuje na pomezí umělecké akce, instalace, videa a fotografie. Zabývá se tématy paměti, identity, stereotypizace ve společnosti a otevírá dialog mezi osobním a veřejným, mezi minulostí a přítomností. Jan Krtička se v umělecké tvorbě zabývá jak principem kolektivního vyprávění, sdílením osobních vzpomínek a jejich vztahu k historickému či aktuálnímu dění, tak se v centru jeho zájmu objevuje prostor, zvuk a interakce s divákem.

Kurátorka a kulturní manažerka Adéla Machová pedagogicky působí na Katedře dějin a teorie umění Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem. Zaměřuje se na kurátorské strategie a management umění. Ve své kurátorské práci se věnuje prezentaci současného výtvarného umění, zejména prostorové tvorbě, novým médiím, objektu a fotografii.