Billboart Gallery / Galerie Rampa – Venku a uvnitř

BILLBOART GALLERY

Přichází jaro, už si holíš nohy? / Anna Niklová
28. 3. – 21. 4. 2019
Vernisáž výstavy 27. 3. 2019 ve 14 hodin u horní brány Kampusu UJEP

Druhá výstava sezóny 2019 se nese ve znamení ženy. Nemluvíme jen o tématu výstavy, ale také o osobnosti tvůrkyně tohoto projektu. Anna Niklová, narozena v Praze v roce 1995 do rodiny se silným uměleckými kořeny se věnuje široké škále témat. Její perspektiva je silně ovlivněna jejím životem v New Yorku a již ukončeným studiem ilustrace na Fashion Institute of Technology. Mezi její nedávné úspěchy patří ilustrace ke knihám Kryštofe, hoď mi žlutou nebo zpracování biblického příběhu Ester v knižní edici vydávané nakladatelstvím Meandr. Její díla jsou také známá díky pojízdné galerii v pražském metru PrahART, kde vystavovala v loňském roce. Pro Annu Niklovou je typickým rukopisem jemné, decentní vyobrazení, které však nese důležité sdělení.

Billboard je platforma primárně sloužící ke zveřejnění reklam. Plakátů, které se s větší či menší mírou vkusu snaží upoutat naší pozornost a přilákat nás ke koupi toho či onoho produktu nebo služby.

V roce 2016 otřásl Londýnskou veřejnou dopravou zákaz reklam, které podporovaly nereálnou představu o lidském (zejména ženském) těle a zdraví. Plakát, který se stal obecně urážlivým zobrazoval hubenou modelku v plavkách s nápisem „Je vaše tělo připraveno na plážovou sezonu?” prodával proteinové nápoje. Zákaz nepodmínilo odhalení ženského těla, ale nebezpečí, které vyplývá z představy, která je ženám od útlého věku skrze podobné reklamy předsouvána. Dokonalost křivek modelky, plavé vlasy, bezchybná pleť a kůže – pečlivě opečovávaná žena jejíž živobytí je postaveno právě na starosti o své tělo. Je to její genetická výbava, nadání a vášeň, která ji umožnila stát se modelkou, není to ovšem to, co je vlastní všem ženám a je vysoce amorální vytvářet takto představu ideálu krásy. Tato nemožnost ztotožnění se s reprezentantkami dokonalosti, pocit odcizení našeho vlastního těla, vlastní představy, je to, co společně s umělkyní Annou Niklovou vynášíme do popředí našeho zájmu. Muži i ženy jsou oběťmi těchto falešných představ. Dospívající dívka, která se stydí za své tělo, jehož silueta není jako láhev od Coca-Coly, matka od rodiny, muž nebo chlapec. Všichni jsme oběťmi nereálné představy o dokonalých proporcích, barvě, zvycích, účesech, módě…není to tedy jen boj jednoho pohlaví, nýbrž společné tažení s cílem vytvořit lepší prostředí budující sebevědomí v každém z nás.

► Cyklus výstav venku a uvnitř

Výstavní cyklus venku a uvnitř otevírá důležitá témata vnějších vlivů, které působí na každého z nás. Pohybujeme se na škále od lokálních problémů jako je nepořádek v ulicích až po velká témata jakými jsou například soukromí, masová spotřeba levného zboží nebo genderová nevyváženost. V rámci roku 2019 nabídneme 7 výstavních projektů s konkrétnějším zaměřením na vizuální smog, odcizené ženské tělo, digitální věk, konzumní společnost, ale také téma bezdomovectví. Chceme upozornit na ty vnější vlivy, které ovlivňují každého z nás, jsou zdrojem neporozumění, v zajetí různých výkladů nebo jen hodny našeho povšimnutí.

Kurátorkami projektu jsou: Anna Zemanová, Karla Hlaváčková a Kateřina Fucsiková
Grafická úprava: Alexandra Šliková

UDÁLOST

GALERIE RAMPA
Teeth / Klára Čermáková
28. 3. – 19. 4. 2019
Vernisáž proběhne 27. března od 14 30 hodin
Galerie Rampa, 4. patro Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně

Na druhé výstavě v řadě výstavního cyklu VENKU A UVNITŘ je zastoupeno médium sochařství, které zprostředkuje fyzickou/fyziologickou obranu lidského jedince. Člověk je součástí vnějšího světa, ale výstava se zabývá světem vnitřním. Klára Čermáková již dlouhodobě usiluje o vytvoření hierarchie lidského těla, od atomu přes pletivo, až po soustavu orgánů. Z organizmu živé hmoty vybírá jednotlivé elementy, které jsou na sobě nějakým způsobem závislé (střeva – jícen – zuby – plíce) a detailněji je pozoruje. Umělkyně klade důraz na formu a nepřirozené měřítko, kde zuby, v jejím performativním zpracování, neplní svou nezastupitelnou funkci a nepůsobí živočišně. Samotné objekty jsou pokryté textilií, našitou přímo ke kovové konstrukci, připomínající lidské obleky. Zuby jsou vystaveny na odiv. Postupné převrstvování „obleků“ u objektů symbolizuje komerční průmysl, produkující časovou materiální transgresi. Zvláštně paradoxní pocit, který ze zubů sálá, autorka umocňuje vybraným tématem. Nelze ho definovat jednoduše jako fyzickou či fyziologickou obranu vůči reálnému světu, ačkoliv poselství vnímat lidi jako rovné, lze prostřednictvím „materiální antropologie“. Vystava postrádá moralizující vážnost a místo toho nabízí možnost nahlédnout na jedince z jiné strany – doslova zevnitř.
Klára Čermáková (1992) vystudovala obor Ilustrace a grafika a od roku 2016 studuje malbu v ateliéru Jiřího Černíckého a Michala Novotného na pražské UMPRUM. Mezi její nedávné výstavy patří Living tent, Galerie FaVu v Brně, a Comunite Pasta Fresca, Kulturní a řemeslný prostor Znak, Ateliér 307 na UMPRUM v Praze (obě 2019). Ve své tvorbě se věnuje zpracování materiálů spotřebitelského kapitalismu a zároveň uplatňuje do vytvořených objektů přírodní materiály, jež stojí v opozici k dehumanizující povaze průmyslu.

Kurátorský tým: Ekaterina Kačalová, Aneta Krutská
Grafické zpracování: Marek Bulíř / GDII / marekbulir.tumblr.com

UDÁLOST