Čelem k umění #7 / Žil Julie Vostalová
20. 11. Žil Julie Vostalová: Tkát nekonečno aneb Rozpolcenost mezi tradicí a technologií
Středa 20. 11. od 16:30, aula č. 537
Středa 20. 11. od 16:30, aula č. 537
Vizuální umělkyně a designérka. Pracuje s různými médii, primárně se věnuje tvorbě digitálních oděvů určených pro audiovizuální i fyzické výstupy. V módní tvorbě se zaměřuje na bez-odpadové střihy a techniku asambláže materiálů z druhé ruky. Svět chápe prizmatem látky a rozpad tradičních forem vnímá jako kreativní princip. Rozvíjí pojem PhyGital Fashion™, který se věnuje konvergenci tradičních textilních metod s využitím digitálních technologií. Působí v Praze a v doktorandském programu Výzkum a teorie audiovize na FAMU zkoumá průsečíky textilního koloniálního odpadu se vznikající digitální infrastrukturou.
///
Tkát nekonečno aneb Rozpolcenost mezi tradicí a technologií
Počítač se stal naším šicím strojem. Ačkoli pracujeme s nekonečně tvárnými daty, jsme nadále omezeni rozměry strojů z dob industriální revoluce. Proto je třeba revidovat to, jak digitální data tvarují naši materiální a haptickou zkušenost, která je pro módní design ústřední. Problém digitálních dvojčat upravuje tvarosloví vizuální, materiální a má jinou temporalitu. Jak vypadá konvergence těchto světů: použitých materiálů, udržitelných přístupů v tvorbě a vznikající digitální infrastruktury? Přejímají oči některé haptické vjemy? Tyto otázky jsou mou snahou na cestě dešifrovat spojení digitalizace a udržitelnosti v módní tvorbě. Prostřednictvím kolektivní re-kontextualizace odpadu a participativních designových praktik, výzkum zkoumá jak prakticky souvisí digitální objekt s udržitelností a jaké má výhody či nevýhody pro oděvní tvorbu.
Počítač se stal naším šicím strojem. Ačkoli pracujeme s nekonečně tvárnými daty, jsme nadále omezeni rozměry strojů z dob industriální revoluce. Proto je třeba revidovat to, jak digitální data tvarují naši materiální a haptickou zkušenost, která je pro módní design ústřední. Problém digitálních dvojčat upravuje tvarosloví vizuální, materiální a má jinou temporalitu. Jak vypadá konvergence těchto světů: použitých materiálů, udržitelných přístupů v tvorbě a vznikající digitální infrastruktury? Přejímají oči některé haptické vjemy? Tyto otázky jsou mou snahou na cestě dešifrovat spojení digitalizace a udržitelnosti v módní tvorbě. Prostřednictvím kolektivní re-kontextualizace odpadu a participativních designových praktik, výzkum zkoumá jak prakticky souvisí digitální objekt s udržitelností a jaké má výhody či nevýhody pro oděvní tvorbu.
///
Cyklus hostujících přednášek je organizován v rámci povinně volitelného studijního předmětu KDT/844 Prezentace uměleckého díla I. V zimním semestru akademického roku 2024/2025 budou přednášky až na vyznačené výjimky probíhat prezenčně každou středu od 16.30 hodin na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem v aule číslo 537. Přednášky probíhají od 9. 10. do 11. 12. 2024 a budou vždy individuálně anoncovány na webu a sociálních sítích fakulty. Celkově proběhne deset přednášek.