O fakultě
FUD UJEP 2023–2027 / FUD UJEP 30+
Fakulta umění a designu ústecké univerzity překračuje důležitý milník své „plnoletosti“. Ve svých krásných třiceti letech je plná sil reagovat na změny a požadavky vnějšího prostředí, i na dynamický vývoj umělecké a designérské scény třetí dekády 21. století, a to při zachování úcty a pokory vůči tradičním technologiím a řemeslům, ze kterých původně vzešla.
V týmovém procesu členové a členky akademické obce budují fakultu, která přispívá ke změně náhledu na potřebnost umění a kultury jako hybatelů celospolečenského rozvoje, moderuje odbornou i popularizační diskusi o aktuální podobě výtvarného umění, designu, grafického designu, kurátorské praxe a kreativních odvětví, ale také kultivuje místní prostředí. Svou programovou skladbou reflektuje vývoj současných uměleckých trendů, materiálním a produkčním zázemím zohledňuje technologický vývoj a dokáže pružně reagovat na nepředvídatelné výzvy, včetně těch, které mají svůj původ mimo oborový diskurz.
Svět se mění a akademická obec fakulty si více než kdy jindy předtím uvědomuje, že je třeba vnitřní prostředí rozhýbat ve směru potřeb generace studentů i nároků současnosti. S úctou k hodnotám a zázemí vybudovaným předešlými generacemi pedagogů, fakultu do roku 2027 reprezentuje nové vedení, které ve svých záměrech zohledňuje současný náhled na tekutost, mezioborovost i spekulativnost charakteru tvůrčích oborů.
Pod pojem design tak lze na ústecké škole tradičně zařadit oblast autorské tvorby, která zohledňuje estetickou, ale zároveň i užitnou hodnotu vytvořeného artefaktu, ať už se jedná o interiérové realizace, funkční předměty, projekty na pomezí materiálového výzkumu a volného umění nebo o široké pole grafického designu, respektive vizuální komunikace. Nicméně Fakulta umění a designu si je plně vědoma skutečnosti, že 21. století přináší i další rozprostření „designování“ směrem k designu zásadně podmíněnému digitálními technologiemi, včetně oblastí informačního designu, designu sociálních sítí a aplikací, herního designu, designu sociálního anebo ekologicky udržitelného designu, jenž nestojí v protikladu ke klasickým materiálům a typům produkce, ale spolu s nástroji digitálního prototypingu, machine learningu nebo prostřednictvím uplatnění nanomateriálů a inovovaných technologických postupů je dále rozvíjí a obohacuje.
I výtvarné umění je na ústecké fakultě progresivně, a v porovnání s dalšími výtvarnými školami v České republice dosud netradičně, úzce a nebývale intenzivně provázáno s digitálními technologiemi a různými variantami „technického obrazu“. V analogii k vývoji v oblasti designu, včetně grafického designu, respektive vizuální komunikace, je však i výuka a tvorba v programu Výtvarné umění pokorně rozkročena mezi tradičnější polohu a aktuální trendy, včetně interdisciplinárních přesahů například směrem k sound-artu, akčnímu či objektovému umění, nebo rozmanitým formám intermédií, například s prvky gamifikace, augmentované či virtuální reality a vyvíjejících se forem autorství. V souvislosti s diskuzemi o statusu umělce a obecné potřebě umělců ve společnosti fakulta podněcuje debaty o aktuálních trendech umělecké tvorby a programově rozvíjí schopnost kreativního myšlení a sebevyjádření studentů všech stupňů studia tak, aby byli v budoucnu schopni pružně reagovat na nové podněty a originálně řešit přicházející problémy.
K takřka okamžitému zhodnocení, respektive k možnostem vykročení kvalitních studentských uměleckých děl z částečně uzavřeného akademického prostředí do otevřeného profesionálního výstavního provozu dochází díky existenci studijního programu Kurátorská studia a možné, či dokonce žádoucí mezioborové komunikaci studentů různých studijních programů. Pro účely profesionální prezentace výtvarných děl a designových projektů fakulta disponuje jak vlastním nadstandardním galerijním zázemím, tak i spolupracuje s řadou dalších výstavních institucí. Fakulta vítá vznik komunitních studentských iniciativ, tvůrčích aktivit a formou interní grantové podpory napomáhá jejich realizaci.
Fakulta se snaží podněcovat regionální hrdost, ale také nepřehlédnutelně působit v celorepublikovém kontextu a navazovat silná mezinárodní partnerství s možnostmi realizace společných prestižních tvůrčích a výzkumných projektů. Organizuje mezinárodní výměnné rezidenční pobyty, včetně zahraničních stipendijních pobytů absolventů.
Vedoucí a odborní asistenti jednotlivých ateliérů i další pedagogové Fakulty umění a designu se snaží studenty vést směrem ke kritickému poznání, k citlivosti, vytříbenosti, profesionalitě a vášni pro nejkrásnější obor lidské činnosti na světě. V maximální možné míře vycházejí vstříc individuálním potřebám studentů a studentek, ale především ke každému z nich přistupují s respektem vůči jeho či jejím schopnostem a dovednostem, ovšem s očekáváním adekvátní odezvy, touhy po vzdělání a vůle dále se rozvíjet. Díky tomu všemu se Ústí nad Labem jeví jako ideální místo pro start tvůrčí kariéry s kvalitní produkční a výstavní infrastrukturou i nabídkami kreativní práce ve městě, které není drahé, ani daleko od Prahy, navíc s výbornou dostupností do Německa.
Zdena Kolečková, děkanka fakulty
Historie
1992 – otevřen sklářský ateliér na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UJEP pod vedením doc. ak. soch. Pavla Mizery
1993 – založen Institut výtvarné kultury pod vedením doc. ak. soch. Pavla Jarkovského
1993 – otevřen ateliér keramiky a porcelánu
1994 – otevřeny ateliéry přírodních materiálů, fotografie, grafického designu a textilní tvorby
1997 – ředitelem IVK se stal doc. ak. mal. Vladimír Švec
1997 – otevřen ateliér užité grafiky
2000 – založena Fakulta užitého umění a designu, děkanem se stal doc. ak. mal. Vladimír Švec
2002 – otevřen ateliér Digitální média (nyní ateliér Interaktivní média)
2003 – akreditováno navazující magisterské studium
2004 – fakulta přejmenována na Fakultu umění a designu
2005 – otevřeny ateliéry Design interiéru, Produktový design a Vizuální design
2006 – otevřen ateliér Aplikovaná a reklamní fotografie
2007 – děkanem se stal doc. Mgr. Michal Koleček, Ph.D.
2007 – akreditováno navazující magisterské studium v oboru Kurátorská studia
2007 – akreditováno navazující magisterské studium v oboru Photography and Time-Based Media v anglickém jazyce
2007 – otevřen ateliér Photography
2008 – otevřen ateliér Digitální animace (nyní ateliér Digitální média)
2008 – fakulta se přesouvá do nově zrekonstruované budovy v rámci univerzitního kampusu
2008 – akreditováno doktorské studium v oboru Vizuální komunikace
2008 – otevřen ateliér Performance
2008 – uspořádána výstava Obraz, komunikace, styl, funkce, koncept ve Sbírce moderního a současného umění Národní galerie v Praze
2009 – otevřen ateliér Time-Based Media
2012 – zahájen provoz Inkubátoru Předlice v prostoru ústecké Armaturky
2013 – akreditováno habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem v oboru Vizuální komunikace
2015 – děkanem se stal doc. Mgr. A. Pavel Mrkus
2016 – fakulta založila výstavní instituci Dům umění Ústí nad Labem
2018 – fakulta slaví 25. výročí od založení Institutu výtvarné kultury
2023 – děkankou se stala prof. MgA. Zdena Kolečková, Ph.D.
Vedení fakulty
děkanka | prof. Mgr. Zdena Kolečková, Ph.D. |
proděkanka pro studium | doc. Mgr. Michaela Thelenová |
proděkan pro vnější vztahy a internacionalizaci | doc. Mgr. David Kořínek |
proděkan pro rozvoj | MgA. Aleš Loziak |
proděkan pro vědu, výzkum a tvůrčí činnost | prof. Mgr. Michal Koleček, Ph.D. |
Katedry
Katedra dějin a teorie umění | MgA. Adéla Machová, Ph.D. |
Katedra výtvarných praxí | MgA. Lenka Kahuda Klokočková, MA, Ph.D. |
Katedra výtvarného umění | MgA. Zdeněk Svejkovský, Ph.D. |
Katedra designu | MgA. Jan C. Löbl, Ph.D. |
Katedra vizuální komunikace | MgA. Michaela Labudová, Ph.D. |