Kateřina Nováčková
Mysleti kruh
světlocitlivý materiál 240 × 180 mm
Jedná se o experiment, jehož cílem je otisknout myšlenku na světlo citlivý materiál, inspirovaný pokusy japonece Tomokichi Fukurai (1869–1952), který se k studii tělesného magnetismu a otisku myšlenky dostal přes studium parapsychologie.
Pro svůj experiment jsem si vybrala jako médium Tomáše Kafku (27), který je potomkem známého badatele v oblasti experimentální psychologie Břetislava Kafky (1891 - 1967), který napsal několik knih o síle vůle, parapsychologii atd.
S T. Kafkovou jsme se rozhodli, že díky poznatkům o myšlenkové fotografii zkusíme probudit sugesci, telepatii a tělesný magnetismus skrz různé druhy meditace, trénování čtení obrazců z uzavřené obálky a hlavně oproštění od internetu, technologií a elektriky obecně, zkusíme jeho schopnosti, které byli v jeho dětských letech patrné aplikovat na princip myšlenkové fotografie, tedy exponovat symbol na světlo citlivý materiál.
Jako symbol, který jsme chtěli projektovat, jsme vybrali Kruh. Kruh je čistý a uzavřený symbol, který se váže k dobru, bohu, dokonalosti. Je to symbol bez začátku a konce. Nemá ostré hrany, takže myšlenka na něj by neměla být v černém hábitu.
Experiment probíhal na třech místech ve večerních hodinách a trval až do ranních hodin. Vždy jsme dbali na místnost buď sklepní, nebo uzavřenou a co nejvíce odhlučněnou, aby médium nerušily okolní hluky. Při experimentu jsme využívali různé druhy světla (svíčku, blesk, světlo ze zapalovače) a symbol kruhu na papíru, abychom ho dostali plně do mysli a mysl nemohla utíkat k jiným myšlenkám.
Přes řadu experimentů jsme zjistili, že fyzicky otisknout kruh je jednoduché ale co je zajímavé, že médium dokázalo exponovat kruh, bez jakýchkoliv technických znalostí práce se světlo citlivým materiálem přes papír při svíčce 2x (stejně) a pouze na jednom místě a to v Červeno Kostelecké vile, v které bydlel i Břetislav Kafka. Nejzajímavější na exponované fotografii je otisk temného myšlení media v podobě textury houby, tedy určitá plísňovitost. Na zbytku exponovaných fotografií byl nejasný nebo čistý otisk předmětu, tudíž se nejednalo o čistou myšlenku, ale použití fyzické síly.
Závěrem tedy shledávám to, že v dnešní době se člověk, nedokáže natolik dobře soustředit. Je to extrémně složité a naše roztěkanost nám nedovolí projektovat myšlenky či symboly na světlo citlivý materiál. Nicméně neztrácím naději a věřím, že existují lidé, kteří dokáží projektovat myšlenky na světlo citlivý materiál.
Gräns
210 × 148 mm
Druhý soubor k tématu hranice jsem pojala jako návod, který všichni známe z řetězců jako je Ikea, Jysk atd. Jednoduchý a rychle pochopitelný. Univerzální klíč s důvody, proč upálit čarodějnici a přesným postupem, jak upálit čarodějnici na hranici. Pálení čarodějnic je tradice, která se u nás (a nejen u nás) drží nespočet let. V Čechách se pálení čarodějnic postupem času transformovalo v oslavu ohně a čarodějnice již nejsou živé osoby, ale figuríny z látek a slaměné výplně. Návod odráží bizarní domněnky i reálnější důvody, proč by se tato tradice měla udržovat v plné škále. Celý návod je míněn satiricky, i když na každém vtipu je trochu pravdy.