Letní sklizeň 2020

Virtuální výstava klauzurních prací studentů Fakulty umění a designu
Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Grafický design II

Tereza Haspeklová

2. BcA.

Strašidelný zámek / nedobytné bydlení

Historia es tetis temporum, lux veritstis, vita memories, magistra vitae, nunti vetustatis. 

Tedy, historie je svědectvím času, světlem pravdy, životem paměti, učitelkou života, zvěstovatelkou dávných dob. Nahlédněte tedy do života jednoho zámku který zde sdílí  svůj osobní příběh.

Komix se obsahově nachází na pomezí mysteriózní novely a sociologického románu. Paralelou poskytuje, přímý autorský komentář k součastné situaci.

Příběh se odehrává se ve světě vysacích zámků na klíče, kde jsou zámky persifikovány.  Děj začíná v ordinaci u psycholožky, kde se zámek na klíče vyjadřuje o své minulosti a o vývoji jeho života. Vypráví zde o své rodině, která jistě pocházela z nižší sociálně segredované sociální třídy. O matce která se uchylovala od rodiny k víře a až paradoxně ho nutila dodržovat náboženské tradice a otci, který trávil všechen svůj čas v nenaplňující práci nízké pozice, ale přece jen pozice, na kterou byl patřičně nesmysleně hrdý.  Dále zámek  hovoří o  jeho studiu, práci a následně velké touze vymanění se z prostředí a vlivů, které ho měly formovat a kterých měl být produktem. Spouštěcím katalizátorem změny v jeho žití byl niterný pocit nenaplněnosti, existencionálního rázu. Skrze výlety do přírody a tvárení času sám ze sebou, poznává své vnitřní kvality. 

Velkým zvratem v jeho životě je nová spřízněná duše a především nové komunitní prostředí a otevřené entity, které poznává. Zde se dějová linka odchyluje a začíná mysteriózní část, která ještě více otevírá prostor imaginaci. Nenásilné přímé akce se mohou zdát jinačí než jste si mysleli!

Celkově příběh otevírá otázky a asociace spojené se zámky a zamykáním, zavíráním, odemykáním… Problematika vnitřního uzamykání se (zavírání se sám do sebe). Dále také naráží na problémy s bydlením, zde primárně zaměřené na zavřené nevyužíváné budovy. Jemně se také dotýká ekologické problematiky, a a globálního nárůstu informovanocti o ní a následovné společenské debaty v těchto kruzích. Satiricky, ale kladně naráží také na občanskou neposlušnost.

V názvu komixu je přípona ,,strašidelný’’. Ona strašidelnost má být vyložena v tom smyslu, že svobodné počínání a nakládání se zchátralými budovami a objekty může nahánět strach developerním společnostem a leckdy i často zmanipulované běžné populaci. 

A díky superschopnosti kterou si osvojí propagonisti v příběhu by tento strach měl být ještě větší! Proto se zdají býti hrozbou. Developeři bojte se! Pro někoho hrozbou pro jiné řešením.